söndag 8 december 2013

Gi bullar

I går försökte jag mig på att baka en liten nyttigare variant av lussekatter. Det blev inte så värst bra, jäsningen uteblev vilket gjorde att de kändes mer som matbröd. Men i dag testade jag igen, med lite bättre resultat. Förstod att jästen behöver ha något form av bränsle för att jäsa. I går använde jag varken socker eller vetemjöl. Ville inte ha socker eller allt för mycket vetemjöl i dag heller så jag testade med honung. Degen skulle kunnat ha jäst lite till men dagens bullar går definitivt att äta.


En liten satts ca 16 lussekatter. Jag hällde i lite på en höft så nedan är ingredienserna på en höft :)

50 g kokosfett
50 g smör
75 g jäst
1 dl mjölk
1 msk honung
125 g kvarg
2 dl vetedurum
4 dl dinkelmjöl
1 dl vetemjöl
1,25 dl stevia
salt och saffran

Inga kommentarer: