måndag 30 december 2013

Periodiskfasta

Har spanat in konceptet periodisk fasta ett tag nu. Egentligen sen i våras men då graviditet och nu amning har varit ett hinder för detta har det lagts på is. Men nu när amningen börjar trappas ut så ska jag testa på. Den omtalade 5:2 dieten är en typ av fasta där man äter normalt i fem dagar och fastar två dagar (a' 24 t) per vecka (inte två fastedagar på rad). Jag har mer spanat in mig på leangainer där man fastar 16 t per dag och ätet under 8 timmar. Jag har valt att lägga mitt fastefönster under nattetid då man ändå sover bort större delen av tiden. Mitt ätarfönster kommer därmed vara mellan 12.00- 20.00. Har läst en hel del och många inom styrketränings världen använder sig just av PF och då leangainer modellen. Finns mer extrema varianter där ätarfönster är endast 4 t men jag tror att 8 t kommer funka utmärkt. De dagar man tränar ska man lägga den största måltiden direkt efter träningen. Men om man tränar direkt på morgonen, dvs under fastefönster tillsätter man BCAA, aminosyror, för att inte bryta ner muskelmassan. Givetvis får man dricka under fastefönstret men då drycker utan kacl, typ kaffe, te, vatten osv. Denna metod har visat sig effektiv för muskelgillväxt och fettförbränning då man under fastan utsöndrar ett hormon som främjar just muskeltillväxten men ökar förbränningen ( mycket enkelt förklarat) man har även visat på positiva hälsoeffenter med PF. Så efter nyår kör jag igång tänkte jag. Kanske några dagar efter nyår. Beror lite på hur amningen funkar. Men nu gäller det. 2014 är året då mina former skall återgå till det normala :) 

Inga kommentarer: