måndag 18 november 2013

Fusk!?

Här om dagen hade jag en party lite visning. Hittade där ett elektroniskt block ljus som såg verkligen naturtroget ut. Det var gjort i samma vax som de "riktiga" ljusen och fick ett fint sken. Fans även en tidsinställning som gjorde att man tex kunde välja om ljuset skulle lysa i 10 timmar. Var lite halv sugen på att införskaffa ett sånt ljus då jag ville ha en ljuskälla över tv:en och riktiga ljus funkar inte då det är för nära taket och en sladd var inte att tänka på. Men Ljuset kostade närmare 300:- och jag kände att det finns annat skoja att göra för dom så jag hoppade inköpet av ett batteridrivet block ljus.


Dagen efter var jag på en av stadens stormarknader och hittade ett batteridrivet blockljus för under 50 lappen. På nära håll såg man skillnad på det dyrare ljuset och det billiga och det billigare ljuset hade ingen timer. Men vad gör det?! Men där jag ville ha det så tittar man aldrig på det på riktigt nära håll så jag blev riktigt nöjd över mitt fynd. :). Bilden gör det inte riktigt rättvist den gör sig bättre i verkligheten. Perfekt att ha i barnrummet också. Kan de små liven få det mysigt och fint utan att det blir någon brand. 


Hittade min gamla kursbok i går också. Blev lite sugen på att läsa på lite och fräscha upp sina kunskaper i området. Jag tycker kost, hälsa och träning är så grymt kul. Skulle vilja utbilda mig hur mycket som helst i ämnet. Men det kostar både tid och pengar.... Än så länge har jag i alla fall 5 hp (gamla systemet räknat, vet inte hur högskolepoängen räknas i dag) i just kost och hälsa. Men först for fokus ligga på att bli klar med D-uppsatsen. Den handlar ju i viss del om kost, hälsa och aktivitet: metabola syndromet hos psykiatriska slutenvårdspatienter. Men jag väntar på respons från min handledare så kan lixom inte riktigt komma vidare innan. 

söndag 17 november 2013

Lilla tjejen blir stor.

Sista Meja dagen denna vecka. Det firas med polparty och lunchrestaurang. Det är Meja som lagar och bestämt lunch och det blev korv i bröd, pulvermos och "pepparkaks smörgås". Hon har blivit så stor min lilla tjej. Lagar mat ( med viss assistans), bäddar sängar, byter blöja, går till och från skolan själv. Vart tog åren vägen?

lördag 16 november 2013

LCHF snickers

I dag testade jag ett recept som jag fått från en vän. En LCHF snickers. Räknade ut energideklarationen på den och den innehåller ändock rätt så mycket kolhydrater per 100 g, men det beror ju på hur strikt man skall vara och om man äter någon gång ibland så är det ok. Det var ju tur att jag inte tyckte de var allt för goda för jag har ju svårt att håla mig till en bit :)


Recept: 
Smält 50 g smör med 100g 85% cholkad i ett vattenbad,
häll i hälften i en liten form, 
ställ in i frysen. 
Koka i hopp 200g jordnöttsmör med 100g smör,
häll den på den stelnade chokladen.
In i frysen.
Häll på den andra halvan av den smälta chokladen och toppa med dom hackade nötterna. 

Energideklaration: Per 100g / ber bit a' 13g
Energi 631,4 kacl / 82 kacl
Protein: 12,5g / 1,6 g
Kolhydrater: 11,6g / 1,5g
Fett: 59,4g / 82g

fredag 15 november 2013

Bättre alternativ?!

I går var jag i bakartagen. Blev fyra tidigare väl beprövade recept och två nya smaker. För recept klicka på respektive namn eller så går det att hitta alla recept under "etiketten" recept till höger i listen. Det blev Gi kladdkaka, morotskaka, pepparkaka, saffranskaka, choklad / protein bollar och proteinbars.

Dom två nya recepten var pepparkakan och saffranskakan. Som grund hade jag receptet på morotskakan men tog bort morötterna och kryddade saffranskakan med saffran och pepparkakan med peparkakskrydda och kanel. Dock blev dom lite på gränsen till för torra då morötterna ger fukt till morotskakan så tror dom blir lite bättre om man tillsätter ytterligare lite mer kvarg. Kanske öka upp till 150 g i stället för 100 g kvarg? Det är bara att testa på. Testa och kommentera gärna så jag vet om det blir bra.


Energivärdet per 100 g / per portion
Morotska: (Pepparkaka, Saffranskaka, ca siffror då receptet blir minus morötter och med lite mer kvarg.)
Energi          144 kcal / 95 kcal (12 bittar a' 66g)
Protein        18g / 12g
Fett              5g / 3,3g
Kolhydrater  6g / 4g               

Proteinboll: 
Energi          581 kcal / 87 kcal (18 bollar a' 15g)
Protein        80g / 12 g
Fett              25g / 3,75 g
Kolhydrater  10g / 1,5g 

Proteinbars:
Energi          346 kcal / 193,7 kcal (10 st a'56g)
Protein        35g / 20g
Fett             12g / 6,72g
Kolhydrater 23 g / 12,88 g

Kladdkaka: 
Energi          298,5 kcal / 176 kcal (12 bitar a' 59 g)
Protein        9g / 5,3g
Fett              17,3g / 10,2g
Kolhydrater  26,6g / 15,7g 









onsdag 13 november 2013

Barn träning

I dag var det dax för mamma barn pass igen. Riktigt kul att komma igång igen. Saga skötte sig bra. Trotts vakenheten låg hon lugnt på sin filt nästan hela passet. Mot slutet fick hon vara med på dom två sista blocken då vi gjorde övningar med barnet som vikt. Två gånger till med detta upplägg innan det blir dax att byta upplägg. Börjar redan spåna på nya övningar.

tisdag 12 november 2013

Pullsträning

Tog en liten sväng med vagnen så lilla Saga skulle komma till ro och sova en sväng. Hon slocknade nästan omgående. På den lilla turen hittade jag en liten backe som jag gjorde några sprintar uppför. Blev 3x2 st, Gud vilken puls det blev. Senare stötte vi på en trappa och där blev det 5x 2 vänder uppför. Kul med små korta och intensiva pass. 

Bjudning

Något som jag tycker är roligt är att duka upp och göra små fina "uppläggningar". På lördag blir det dax igen. Då ska jag ha en visning av Party lite produkter och efter det blir det lite lunch och fika. Har dock inte så mycket "pynt" kvar att mysa till det med.... En del har blivit bortrensat i flytt och en del har fått åkt på loppis då vi inte har varit överens om hur mycket vi har tyckt om vissa sakerna och får man kompromissa med utrymmet i skåpen. men lite skall jag nog rota fram i gömmorna :)
Om någon är intresserad av att komma på visningen är det bara ni hojtar till. 




måndag 11 november 2013

Bittra sanningen

I kväll var jag bjuden på ett Perfect home party, trevligt. Och man kan säga att dessa hem verkligen är perfekta... Finns så mycket underbart snyggt, men det kostar att ligga på topp. Men att bläddra i katalogen satt igång fantasin och drömmarna om just vårat perfekta hem. I mitt perfekta hem vill jag ha det ljust och luftigt. gärna något trägolv och en vit träpanel. Högt i taket, med synliga balkar. Var sak har sin plats och allt i en perfekt ordning. En härlig blandning av gammalt möter nytt. Ja drömmarna kan skena iväg hur långt som helst.



I stället är den bittra sanningen något helt annat. Man bor lite trängre än vad man kanske önskar, man har lite för dåligt med förvaring, större delen av inredningen är köpt på IKEA (Inget ont om Ikea, dom har mycket snyggt) och oftast får funktion gå före still. Men det har sin charm det med, jag stormtrivs trotts skoberget i hallen. Skulle dock önska mig en liten större plånbok så man kunde köpa sig den där helt onödiga lyktan bara för att man tycker den är fin. Men skulle jag bli lyckligare för det? Troligen inte. Det som gör mig lyckligast på jorden går inte köpa för pengar, det är nämligen min familj. 

lördag 9 november 2013

Namngivning


I dag var det alltså dax att namnge våran dotter. Vi försökte hålla det rät så enkelt med en liten kort presentation av hennes namn: Saga Maria Rigmor. Efter det sjöng min fina syster Välkommen hem av Sonja Alden. Tur att jag stod lite bakom henne för annars hade jag säkert börja gråta om jag sett hur hon sjöng till Saga. Tårarna var nära i alla fall.




Blev en lyckad dag, synd man inte hinner prata med alla så länge man vill. Men tack till alla som kom och förgyllde våran dag. Tårtan vi fick av Anna och hennes familj var helt fantastisk. Så super fin! Hon är helt fantastisk i köket. Och den lilla bäbisen på är helt bedårande. Och älsklingen hade gjort jätte goda smörgåstårtor, mums!




Tack än en gång för i dag!

fredag 8 november 2013

Fina paket.

Fina paket av fina grannar. Fint innehåll i fina lådor.

Exprementerar

Vidareutvecklar mig lite i köket :) testade att doppa min protein bollar i 86% choklad. Och det blev en höjdare till kaffet. Att tänka på vad man äter behöver inte alls vara tråkigt och otäckt. Sen så är det ju med allt, äta med måtta ;) försöker ta mig dit. ha ha.
Grundreceptet på bollarna hittar ni här.


torsdag 7 november 2013

Rotfrukter

Är inte rotfrukter allt bra gott så säg? Gäller att passa på så här på höstkanten. Rotfrukterna är även fullproppade med näring och nyttigheter. De allra flesta är rika på fibrer och kalium och innehåller flera olika vitaminer och mineraler och kålroten är tex extra rik på C-vitaminer. Han ju behövas bland alla höstförkylningar. Om man inte vill äta så mycket kolhydrater så är ändock de flesta bättre än potatisen. Men man vinner så mycket i näring i förhållande till kolhydrater. Och om man äter enligt LCHQ så innebär det ju att äta just kolhydrater av hög kvalitet. Och viss mängd av kolhydrater behövs framför allt om man tränar så passa på att välj dom bra. Så på min tallrik finns det i dag rotfrukter i form av kålrot, palsternacka och rödbetor och gårdagens färsbiffar så klart.

Här är en liten lista på antal kolhydrater per 100g
Kålrot  6,4
Morot  8,7
Palsternacka 10,2
Pepparrot  10,5
Potatis 16,1
Rotselleri 4,6
Rädisa 2
Rödbeta 8,5



För att fortsätta på hösttemat så fick Ted trattkantareller av en arbetskamrat. Älskar verkligen svamp. Trattkantareller är även rika på D-vitamin. Bra med lite extra i höstmörkret och är även rikt på mineraler och spårämnen så som kalium, järn, zink och selen. Så dagen kommer avslutas med en riktigt god svampsmörgås och en kopp te. 

onsdag 6 november 2013

Färsbiffar

Testade en ny variant på färsbiffar i dag. Blandade ägg och physalisfröskal med gul lök, vitlök, chili, solrostorkade tomater, fetaost, persilja, rödcurry, salt och peppar. Och så köttfärs förståtts. Förstärkte ytan i stekpannan och sen in i ugnen. Blev faktiskt supergott. Så nu har vi ca 2 kg biffar redo. Får se hur länge det räcker. Och med ugnsrostade rotfrukter blir det säkert en riktigt god måltid, det får testas i morgon. 

Genomgång

En fullmatad bäbis en tom spinningsal och musik i lurarna. Blev en lyckad genomgång av mina tänkta spininglåtar framöver.


tisdag 5 november 2013

Choklad banan barer.

I dag blev det omgång tre med proteinbarer. Tyckte verkligen de blev toppenbra. De två sista gångerna har det blivit 20 st istället för 10 st. Jag tar hellre två små än en stor. Och ibland vill man bara ha en liten bit, som till kaffet tex. Så jag räknade om näringsvärdet och per bit blir det som följer:
100 kacl 
9,6 g protein
7,2 g kolhydrater
3,2 g fett. 

Receptet finns i ett inlägg längre ner om nu vill testa, gört! Ni blir inte besvikna. :) 

måndag 4 november 2013

Mina tillskott.

Nedan är de fyra tillskott som jag för tillfället tar dagligen. Vitamin D och Omega 3 tycker jag att nästan alla bör inta och B 12 kanske främst för kvinnor pga blodbilden. Men det är min personliga åsikt och man tar själv vad man anser att man har behöv av.
Jag äter väldigt lite fisk och får inte i mig  tillräckligt med D-vitamin av solen och pga kejsarsnittet och förlust av mycket blod började jag med B12. Kromet äter jag mest för att hjälpa mitt sötsug och behåll en jämn nivå på blodsockret.

Vitamin D- D- vitamin bildas i huden när solen lyser på oss. Problemet som ni vet är att solen är en bristvara i Sverige då framför allt på hösten och vintern. Och via maten är det relativt svårt att tillgodose sig D- vitamin. Därav lider säkerligen de flesta av oss av D- vitamin brist.
D- vitamin är en steroidhormon (så som våra könshormoner). Forskning har visat att brist på D- vitamin kan ge följdsjukdomar som infektionssjukdomar, depressioner, cancer, hjärtsjukdom, benskörhet. autism, generell värk, fibromyalgi, övervikt osv osv. Listan kan göras lång då D-vitamin påverkar många av kroppens system. Förutom via solen kan vi även få i oss D-vitamin av framför allt lax, sill och makrill. även vissa mejeriprodukter så som mjölk är berikade med D-vitaminer.

Omega 3- är en fleromättad essentiella fettsyra /livsnödvändigt fettsyra som kroppen behöver ha. Omega 3 av hög kvalitet finns i fet fisk, kött hos gräsbetande djur och tillskott.  Omega tre av lägre kvalitet finns i linfrö, rapsolja, valnötter och gröna bladväxter.
Omega tre är positivt gynnsamma mot hjärt- kärl sjukdomar då framför allt förmaksflimmer och hjärtsvikt. Omega tre dämpar också inflammation och kan då även vara gynnsamma på astma, eksem, inflammatoriska tarmsjukdomar och reumatism. Omega tre är också gynnsam mot hjärnan. Då hjärnan i stor del består av omega tre kan en rist på detta ge problem, logiskt. Nya studier har även visat positiva effekter på depression, kan möjligen bromsa alzheimers kan lindra ADHD även förbättringar av schizofreni har visats i en liten studie. 


B 12- En vattenlöslig vitamin som finns främst i animaliska produkter så som lever, fisk, skaldjur, kött och ägg. Vitamin B-12 behövs för att producera röda blodkroppar för hjärtat, nervsystemets funktion, håret, cellernas ämnesomsättning, celldelningen, bildandet av proteiner samt tillverkningen av DNA. B- 12 är även involverade i produktionen av signalämnena dopamin och serotonin.
Brist på B- 12 kan ge blodbrist, nervskador, depression, synproblem och  minnesstörning. Bristsymtom kan vara hjärtklappning, hjärt- kärl sjukdommmar, trötthet, andfåddhet,blekhet, allmän svaghet och andnöd, inlärningssvårigheter, munsår, irriterad röd tunga, känselbortfall, stickningar i händer och fötter, yrsel, öronsus, illamående, matleda och diarré.

Krom- Gynnsam effekt på blodsockret och kolhydratomsättningen och cellernas insulinkänslighet. Finns främst i Skaldjurostronköttbroccolibönornötterfullkornvetegroddar, öljäst, även i potatis,svamp, vitt vin, öl och ost.
Krom behövs för att hormonet insulin ska fungera optimalt och förbättrar även insulinkänsligheten. Reducerar blodfetterna och kontrollerar kolesterolhalten i blodet och bra för att förebygga det metabola syndromet. Symptom på brist kan vara åldersdiabetes: sämre utnyttjande av blodsockret (minskad insulinkänslighet), diabetes. Andra symptom är sämre proteinsyntes samt fettomsättning, trötthet, nervösa besvär, koncentrationssvårigheter och ögonproblem

söndag 3 november 2013

Sidosäng

Spanade lite på sidosängar till Saga i går. Så hon kan ligga nära men ändock själv. Hittade några varianter på nätet, men dryga 2000:- och upp till 10000:- kändes allt för mycket. Så i dag slog vi våra kloka huvuden ihop och fixade till en egen variant. Ska bli skönt att sova i natt utan en bäbis i mellan oss. 

Mamma boot camp!

Efter att ha gått förbi strandskolan i snart en hel termin trillade i dag polletten ner när jag såg meja leka. Detta är ju perfekta redskap för att träna lite utomhus. Får gå dit att testa lite någon kväll eller helg när barnen är lediga. Såg en hinderbana / stationsträning framför mig. Och det är ju perfekt att vara ute. Man kan ju börja med en liten jogg Pw så barnet somnar gott i vagnen för att sedan sova vidare i friska luften medans mamma kämpar på det också i friska luften :) Man kanske skulle starta ett litet mamma boot camp :)

Efter stationsträningen kan man fortsätta hemöver och göra övningar på vår fina altan, typ plankan, armhävningar osv. Fasen, har ju värsta konceptet här! :) 

Nog om det, nu en kopp kaffe och soffmys med min älskade familj. 

lördag 2 november 2013

Premiärturen

Har tänkt på det länge, till och med känt av ett sug och i kväll slog jag slag i saken. Är som de flesta sakerna här i livet, att tanken föds för att sedan ligga där ett tag innan man slår slag i saken. Så är det för mig i alla fall. Sen kan saker och ting behöv ligga och gro olika länge. En timme, en dag, en vecka osv. Denna tanke har väl legat och mognat till sig i ett halv år. Men det är först nu jag har känt att jag varit redo efter graviditeten. Exakt 7 veckor sen lilla Saga kom till värden i dag. Och det firas med en liten joggingrundan. Har testat och känt mig för lite i veckan genom att springa lite med vagnen när vi varit ute och gått. Och det har känts bra i kroppen. Blev en kort sträcka i dag på dryga 2,6 km. Men jag är ändock nöjd över min insatts. Sprang, nja sprang och sprang föresten, joggade mig sakta framåt, hela sträckan utan att stanna för att gå. Gjorde till och med fyra tempo ökningar. Tänkte att jag en gång för alla skulle lära mig att tycka om löpträning. Dels är det en bra cardioträning och dela så smidigt att bara kliva utanför dörren och starta, och man kan göra det med och utan vagn. Återstår och se om det går lika "lätt" nästa gång.

onsdag 30 oktober 2013

Hemmaträning



dag blev det lite hemmaträning ute i det härliga höstvädret. Körde igenom det tänkta mamma barn passet och det verkade funka fint. Smidigt att träna hemma. Ingen restid och barnen kan vara kvar hemma. Saknade dock lite redskap. I dag fick en tvättmedels flaska fylld med vatten agera tyngd. Inte optimalt men funkar. Detta skulle jag vilja ha hemma. Då skulle man klara sig en bit på vägen i alla fall.