lördag 15 december 2012

Mångfalld?!

Jag brukar inte engagera mig i olika samhälls detbatter och liknande, men nu tycker jag att jag ändå måste få säga mitt..... Var är vi på väg egentligen??? Man pratar om att man inte får vara pepparkaksgubbe i lucia tåget och nu i dagarna har det diskuterats om att klippa bord den mörkhyade dockan i Disney. Vad hände med mångfallden. Ska vi inte värna om att vi alla är olika?! Vad händer om man klipper bort mörkhyade för att det kan vara stötande, att man inte får vara pepparkaksgubbe för att det är fult?! Ska man trycka undan det. Ska vi säga till våra barn att man inte får visa mörkhyade i tv:e för att det är fult?! Jag tycker i stället att vi ska värna om att vi är olika, det finns mörkhyade och det är inget "fult" med det. Men i och med att vi "gömmer undan" de mörkhyade gestallterna så blir det för mig som att säga att det inte är ok att vara mörkhyad..... Och det tycker jag är fel! Det är ok att vara precis som man är, vi skall värna om varandra och det olikheterna vi har. Eller vad anser ni? Jag tycker vi ska slå ett slag för mörkhyade!

Inga kommentarer: