söndag 27 oktober 2013

Magnesium

I dag kördes första spinningpasset på ca 5½ månad. Sjukt kul och gick mycket lättare än jag trodde. Trodde jag skulle dö, men det gick superbra. Men det är väl så att det man tycker är sjukt kul blir mindre jobbigt. Fick däremot lite krampkänning i vaden. och eftersom jag dricker så mycket vatten då jag är sjukt törstig när jag ammar så tänkte jag att det kanske är någon form av mineralbrist och kopplade det då till magnesium då man lätt får kramper om man har magnesium brist. Läste vidare lite om magnesium och om man har brist på det och om man har ett begär av choklad kan det tydligen vara ett tecken på brist. Och gissa om jag har, har aldrig tidigare upplevt ett sånt här choklad begär som jag har gjort nu sen förlossningen. Sen finns det ju andra symtom som jag inte lider av så som benskörhet, muskelsvaghet, nervproblem, ångest, depression, beteendestörning, sömnproblem, stickningar, domningar mm mm. Det jag kan relatera till är kramper i benen (ibland), huvudvärk (ibland) och chokladbegäret (ofta!)
Magnesium finns naturligt i många av våra livsmedel så som mörk choklad :) Men även i lite mera "matiga" livsmedel som: Bönor, vetegroddar, vetekli, bovete, nötter och frön, sötmandlar, sesamfrön, solrosfrön, pumpafrön, fisk, kött osv. Borde kanske inte ha brist på magnesium då jag har både pumpafrön och solrosfrön i min frukostgröt varje morgon, och en och annan mörk choklad bit slinker ju också ner ibland. Jag ska fortsätta min efterforskning på salter och mineraler för att se om jag hittar något som det mer troligen kan bero på.

Nästa ämne blir kalcium då brist på detta även kan ge muskelkramper. Återkommer i frågan.

Inga kommentarer: