måndag 28 oktober 2013

Proteinbars

Tycker det är kul att testa olika saker i köket. I dag blev det proteinbars och dom blev riktigt goda också. Googlade på recept och fann detta:


Jag använde proteinpulver med choklad / banan smak när jag testade receptet, men det går säkert även bra med ren choklad, vanilj eller naturell smak

Obs! Beroende på vilket proteinpulver du väljer så verkar vissa behöva mer mjölk för att få rätt konsistens. Jag behövde dryga decilitern till mina. Använd dock inte för mycket, smeten ska fortfarande vara väldigt ”hård”! börja med mindre och fyll på allteftersom.

Ingrediensr
200 g proteinpulver
100 g havregryn
Ca 1 dl mjölk (det går även bra med vatten)
50 g jordnötssmör
50 g honung (kan bytas ut mot sirap)
30 g kakao
+30 g mörk choklad att täcka barsen med (kan uteslutas)
Så här gör du:

  1. Blanda alla torra ingredienser samt jordnötssmöret och honungen i en stor skål.
  2. Tillsätt lite mjölk i taget och rör om med händerna tills smeten har blivit kladdig men väldigt fast (nästan hård).
  3. Bred ut smeten på en bricka täckt av bakplåtspapper. (jag kavlade ut degen mellan två bakplåtspapper) Smält chokladen och bred den över smeten.
  4. Ställ in brickan i kylen en stund så smeten stelnar, och skär den sedan i lagom stora bars.
Du kan sedan slå in proteinbarsen i plastfolie och förvara i kylen upp till en vecka.
Det här receptet ger 10 st bars, och varje bar innehåller: (Jag fick däremot ut 13 st barns, vilket ger lite annorlunda siffror än nedan)
  • ca 200 kcal
  • 19,2 g protein
  • 14,4 g kolhydrater
  • 6,5 g fett

Inga kommentarer: