tisdag 23 november 2010

Sarpsborg

I søndags begav jag mig av till granlandet. Resan gick bra, men upptæckte på vægen till Karlstad att jag inte hade någon spolarvætska i bilen, så jag stannade till på en mack och inhandflade 4 liter, fylde på och fortsatten min resa, i sæffle var det slut igen....Måste vara något hål i tanken.... Så jag fick stanna till påytterligare en mack och køpa mera, men denna gång fick jag med jæmna mellanrumm stanna på en parkerings ficka hælla på solarvætska manuelt och sedan åka vidare. Funkade relativt bra men kændes mer eller mindre livsfarligt nær jag børjade se sæmmre och inte hittade någon ficka att stanna i.... Men resan gick bra och jag tog meig fram galant, tack vare GPS. Vilken underbar uppfinning.

Væl framme och inne i lgh så rumstrerade jag mig, valde det minsta rummet, pga att det var iskalt och tænkte att det blir varmare i ett litet rum. Kækade lite medhavd pasta och drog sedan till Jobbet som ligger i Råde ca 1 mil utanfør Sarpsborg.

Blev væl omhændertagen, uppmøtt i dørren och blev visad omklædningsrum osv. Førsta natten gick jag før upplæring. Gick brevid en trevlig kille som visade mig runt och berættade lite lætt om alla pat. 18 pat uppdelat på två grupper. Pat katigorin ær ældre mænniskor, som behøver hjælp med allt eller skøter sig sjælva. I natt har har jag sjælv ansvar før båda avd. Har en till ssk i huset men han jobbar på en annan avd. Men ær behjælplig med vændningar sov.

I dag træffate jag min lgh kamrat. Han jobbar på samma sjukhem och har gjort det sedan i maj. Det ær han som jobbar samma nætter som mig nu fast på en annan avd. Så det kænns tryckt att ha en erfaren i nærheten. ( och så pratar han svenska).

Ang språket så var det lættare æn jag trodde. Det ær bara vissa ord som jag inte riktigt førstår, men nær jag frågar så kan de lætt førklara på ett annat vis.

Tog mig en liten tur på byn i dag. Liten men mysig stad. Træffade personalen på kontoret, trevliga. I morgon ska jag få en turvandring av en bosatt i staden.

Trivs bra hær och kommer sækert åka øver flera gånger. Men bort i mellan kænns det lite ensamt. Familjen och næra vænner ær på avstånd. Men man ær inte længre bort æn ett tele samtal, ett msm, eller mail.

// Kram

Inga kommentarer: