lördag 28 januari 2012

Stora problem.

Har stora problem. I alla fall tunga problem. Hur skall man lyckas lyfta så tungt som benen orkar. Jag menar som tex på knäböj. Benen orkar ju mer än vad jag orkar lyfta upp på axlarna, hur gör man då? På marklyften är det ju bara att lasta på för då skall ju inte vikterna upp över huvudet. Ökade rejält på marklyftet i dag, närmare bestämt en ökning på 25 kg. Frågan är ju också hur många repetitioner man skall göra? Brukar göra 10x3. Men om man gör mindre rep så orkar man ju mer. En helt vetenskap det där, och inget svar är det andra likt.

 

4 kommentarer:

Sofia sa...

Man behöver en smithmaskin! :)
Och antalet set och reps beror ju på vad man vill uppnå med dem.. maxstyrka? volym? uthållighet? et.c.

Unknown sa...

Ja, just det. Det har dom ju dock inte på Hk, men galaxen tror jag har, ska dit och reka i morgon :) Jag vill både bli fast, stark och få lite linjer som syns :)

Sofia sa...

Nej det är nackdelen med HK.. Men jag jobbar på det ;) Ska förhandla med chefen lite... Då skulle jag köra på 12-15 reps minst 3 set. Men som sagt jag tror på variation att köra 3-6 veckors perioder med olika antal reps, man brukar säga 1-5 reps för maxstyrka 6-10 volym 10-15 volym och styrka >15 uthållighet. Men det varierar lite beroende på vem man frågar :) Sen blanda med cardio, dans, löp, cykel et.c. för att bränna fett så man får fram linjerna. Viktigaste träningen är ju den som blir av, man ska testa sig fram tycker jag vad som passar en själv, det viktigaste är att man har kul!!! :)

Unknown sa...

Sant, det är ju den träningen som blir av som är den bästa :) Tack för tipsen! Nu skall det byggas och brännas fett :)