onsdag 30 maj 2012

Har du bestämt dig?

Jag har fått många förfrågningar om hur jag äter och tränar. Till att börja med gäller det att bestämma sig för vad man vill. Sätta upp mål och delmål, och att sen hålla fokus! Jag har nog bantat i hela mitt liv utan att få sånna resultat som nu. Skillnad? Beslutsamhet, ihärdighet och fokus. Det räcker inte att hålla på i 14 dagar och sen ge upp för att det inte händer något.

Jag började resan i januari. Fokuserade då på träningen. Försökte få in rutiner i vardagen, öka frekvens osv, allt för att optimera träningen. Började även styrekräna. När träningen börja funka och falla sig naturligt så tog jag tag i kosten. Och där gäller det att bestämma sig, för mig funkade det bra att dra ner på kolhydrater och minska fett. Har till en början helt uteslutit vitt socker och snabba kolhydrater. Efter en tid när jag har börjat få kontroll över mitt sockerbegär så tillsatte jag fulkornspassta, hårt bröd osv. För mig funkade det inte att tänka att "jag unnar mig detta", "det är jag värd efter att tränat så hårt", osv. Klart att det kan vara helt ok, men det var/ är det inte för mig och mina mål. Så ta en funderare på vad DIT mål är och börja fokusera! Det går, bara man vill!

Vi kämpar tillsammans!

2 kommentarer:

Sofia sa...

Mycket bra råd! Det är hur enkelt som helst att gå ner i vikt, men det svåra är att få folk att ändra beteende och rutiner SOM DE KAN HÅLLA! :) Vissa behöver ta ett steg i taget och andra vill rivstarta och gå ut hårt på en gång. Man måste bara vilja, och inse att det inte finns några snabba genvägar! :) Du är jätteduktig och inspirerande! Ser fram emot att jobba med dig på HK!

Unknown sa...

Tusden tack Sofia! Dina ord värmer varmt.