lördag 14 juli 2012

Tre nya ting!

Har i dag slagit på stort och testat tre nya saker. Till och börja med har jag testat kvarg med fun light i. (Jag tog jordgubb). Och fy sattan vad gott det var. Lite irriterad påm mig själv att jag inte har testat detta förut. Har blandat i ordning lite och ställt i frysen med förhoppning om att det kommer bli som glass. Vi får se i kväll eller i morgon, jag återkommer med resultatet. Eller har någon redan testat?

Nästa sak som jag testade var leverpastej mini. (har inte smakat än men antar att det smakar leverpastej). När man kör LCHF är det oftast bättre med vanliga produkter och inte light/mini osv då det ofta som regel är mer kolhydrater i produkter med mindre fett i (som jag har haft erfarenhet av i alla fall). Men hittade denna i kyldisken och den vär det mindre kolhydrateri i jämförelse med både light och vanlig (kommer inte exakt i håg alla siffror där, men i alla fall lägre kolhydrater / 100 g. Och det är mindre fett i 8% i denna mini jämfört med den vanliga på 23%.

Tredje saken jag testade i dag fick bli min frukost. Det var Keso plättar. Fick tipset från en kommentar i bloggen, tack Johanna. Alltid lika kul att få lite nya tips och ideer. Tänkte ta en bild på den men då jag saknade fiberhusken som håller allt samman (så att det blir en plätt) så blev det bara en röra i stället för plättar så blev ingen fin syn, men smaken var det inga fel på. Ska testa när jag har fått tag på fiberhusk men det fanns inte i affären jag besökte i morse. någon som vet vart man får tag på det?

Recept:

1 liten kesoförpackning, (ca 250 g)
2 ägg
ca 1 msk fiberhusk

Låt svällla en stund och stek sedan i smör eller olja ca 4-5 min på varje sida. Sen kan man krydda efter smak. Riktigt gott och detta lär det bli flera gånger. Dock sjukt mättande och jag orkade bara upp hälften av ovanstående recept.

Träning:
I dag är det vilodag, skulle varit i går. (2+1+2+1 osv) Men pga att jag jobbar hela dagen i dag (12t) så skulle det inte hinnas med träning i dag så jag tränade i går på min "riktiga" vilodag och tar vila i dag istället. (lite rörigt, jo jag vet) :) Och det känns bra med en vilodag, tro det eller ej. Har nämligen fott ont i höger knäveck. Sennan som går där är spänd och hård och ömar. Har smörjt in med linnement och hoppas det känns bättre i morgon. Annars får jag väl ta en liten lugn promenad. Tror det kan bero på min crosstrainer som jag har hemma då den är konstant inställd på motstånd. Det är en stor skillnad på den hemma och de på gymmet om man har på 0 motstånd eller ej. Brukar köra med motånd, men gå ner och "vila" i bland på 0. Detta funkar inte hemma utan känns som om den konstant ligger på 10-12. Vilket kan ha let till en överbelasting, dels för motståndet och dels för den ökade tiden.

1 kommentar:

Johanna sa...

Hej igen :-)
Vad kul att du testade plättarna!
Man behöver steka på medelvärme och ganska länge ca 4-5 min på varje sida. I början fastnade mina plättar i pannan och jag blev skogstokig men sedan köpte jag en ny stekpanna och det gick bättre så jag tror att den var för gammal och sliten.

Sedan steker jag mina plättar i kokosfett (inte sådant man gör ischoklad på dock!) utan detta heter Cocosa och jag köper det på hälsokosten. Det finns med smak och utan, jag använder den neutrala. Kokosfett är bra för oss eftersom kroppen inte lagrar detta utan använder det direkt som energi istället.