torsdag 29 augusti 2013

Lundsberg.

Åsikterna är många och framför allt på Facebook duggar åsikterna tätt om hur det är på tiden att skolan stängs ner, hur vidrig den är osv. Den omtalade skolan är som ingen har gått miste om Lundsberg. Men vad vet vi om denna som bara läser och hör från mediernas sida? 

Jag säger inget om att de som har begått ett brått ska också polisanmälas och bestraffas. Det är inte acceptabelt någon stans i samhället. Inte ens på Lundsberg, de inblandade barnen blev avstängda. Och nu ska har inte jag heller all fakta, men dessa barnen gjorde detta bakom ryggen på de vuxna och hade INTE ledningen på sin sida, eller?! Alltså är detta beteende inte ens ok på Lundsberg! 

Har ni någonsin tänkt på vad som försiggår på kommunala skolor?! Där har aldrig någon blivit nollad, mobbad, utsatt för systematiska trakasserier medan de vuxna blundar? Hur många elever på kommunala skolor har tagit till sådana drastiska åtgärder som att ta sitt eget liv för att de inte står ut med skolan, eller hemsituationen? En reflektion bara? 

Barnen på Lundberg är som alla andra barn, de kan inte välja sina föräldrar. Att de föds in i en överklass med mer pengar än oss övriga är inte deras fel. En del av barnen har inte sina föräldrar på sin "hemma kommun" utan de är ute i Sverige/ världen och arbetar. Vart ska de ta vägen nu när skolan stänger? En fundering bara? 

Det jag vill få sagt är att straffa de som gjort del är inte mer än rätt. Men kollektivt bestraffa resterande av barnen OCH för att inte glömma personalen tycker jag inte är ok. 

Det finns alltid två sidor. Men min uppfattning  är att vi alla är människor oavsett pengar eller ej. Vad har vi för rätt att kalla dessa elever och personal för "avskyvärda personer som bara bryr sig om pengar och makt" jag har i alla fall inte den rätten. 

Jag hoppas bara att de som gjort fel får stå sitt kast och att de som nu oturligt nog drabbas i alla fall kommer att få det så bra som möjligt. Men det är inte upp till mig att döma! 

Vad vill jag få sagt med detta inlägg då?! Jag vill inte "göra ett uttalande, och ta ställnig" utan jag vill bara att vi ska tänka lite på våra medmänniskor, dra inte alla över en kant, skaffa en egen uppfattning om en person innan man spyr galla. 

Tankar till er en dag som denna. 

Inga kommentarer: