torsdag 7 juni 2012

Vad är syftet?!

Ibland behöver man ställa sig den frågan. Vad är syftet med min träning? Att bli tränad och gå ner i vikt så klart. Och hur når man dit? Nu i vår har jag bara kört på, mata så mycket träning jag bara kan och sen påsk skärpt mig med maten. I början när man gör livsstils förändringar så händer det saker. Om det så är att man lägger in promenader, gymmar och kör pass x antal ggr i veckan, så är det ju klart man får en förändring. Sen om man även utesluter vissa "onyttiga" livsmedels så händer det ju ännu mer. Men det är i början det, sen har det en tendens att plana ut, man får inte samma viktminskning som tidigare, man orkar inte höja på vikterna i gymmet osv. Det kan vara då många tröttnar och ger upp. Men frågan är då, vad är syftet? Kan man göra något annorlunda? Jag har nu kommit till den punkten att jag kanske måste ta mig en funderare på vad jag vill med träningen. Jag har ju som sagt bara matat på och kört allt jag bara kunnat, hunnit och orkat. Inte ovanligt om det vissa veckor var 12-14 pass. Men om jag nu vill forma kroppen lite, bli av med ännu mer fett och få fina linjer så kanske det inte är så smart att bara nöta och slita på kroppen?! Det har ju tagit mig hit där jag är nu så fel har det inte varit vid just den tidpunkten. Men nu känner jag att kroppen kräver en förändring. Dels att kroppen vänjer sig sjukt fort vid vissa saker och kroppen är lat och vill anpassa sig till nya "situationer". Så därav behöver man "choka" kroppen ibland.

Ett av  mina problem är att få till maten. Jag har inga problem att låta bli "onyttigheterna" problemet är att få i sig tillräckligt många kacl och bra energi. Som frukosten i dag var på ca 200 kacl (använder en app i Iphone som jag tyckte verka smidig) Kanske kunde ha ätit lite mer, ett ägg till, en hård brödbit? Jag ska fortsätta registrera min mat i några dagar och se vad man kan förbättra och optimera. 

Inga kommentarer: