torsdag 22 mars 2012

Nutritionsstrategi.





Lång dag, lämnade hemmet 0610 och kom hem 2040. Men det har varit en bra dag. Praktik, skolarbete, handling och träning.
   
 

För ett par dagar sedan fick jag svar från kost och aktivitets registrering. Riktigt rolig läsning och jag är inte så långt ut och cyklar.  Intressant är ju att jag brukar ta en c vitamin på morgonen (brus) vilket innebär att jag ligger ca 10 ggr högre än behovet. Ligger också lite högre i proteinintag och under i kolhydrater. Fettet kan jag jobba med. 

Det är också intressant att se energiförbrukningen relaterat till energi intaget. En dag låg jag relativt i balans, en dag underskott på ca 800 kacl och en dag överskott på 1000 kacl. Överskottet var den dag jag käkade godis och lite chips. Tänkte att det är ingen ide att "sköta" sig för mätningen skull utan åt som jag brukar. Detta var alltså en lördag och det blev lite av varje, inga mängder utan ca 250g godis och 100g chips. Den "lilla" mängden resulterade i 1000 kcal i överskott. Det fick mig en tankeställare då jag ibland äter mer. Så dagens storhandling resulterade i att jag fick med mig "bra" mat hem. Inga onyttigheter eller konstigheter. Och kostade på mig både lax, räkor och kyckling.





Testade i dag en PWO, celcius. Vet inte riktigt om den funkade eller om det är placebo effekt. Verklig effekt eller placebo spelar ingen större roll om man ändock får ut det man önskar. Och det kändes som jag var pigg och hade lite mer kraft/ tryck i övningarna.  Gick tom på de "stora" vikterna idag. Dock tyckte jag de var lite bökiga efter som de till ytan blir större också (se bilden). Man kommer lixom längre bort från kroppen. Rygg och biceps, underarmar i dag. Ryggen kändes bra och riktigt jobbigt. Försökte verkligen tänka på tekniken i lastdragen för att efterlikna kommande chins.

Blev ett bra pass på löpbandet också. Håller mig fortfarande nere på kort tid/ distans, 16 min /2.3 km. Men i stället för att köra 1+1 (jogg, promenad) så ökade jag till 2+1 och det kändes riktigt bra tom i benhinnorna som bara ömmade mot slutet. Ska köra 2+1 några gånger till innan det ökas. Vet dock inte hur jag ska öka ännu. Om jag ska öka tid/distans, eller om jag ska öka själva joggningstiden så att jag orkar jogga ca 15 min utan promenader? Ska läsa på lite på nätet om olika träningsprogram så får jag se om jag blir klockare.

I morgon ska jag testa något nytt, crossfit och powestretch ska bli jätte kul. Ska även prata om ev lite nya projekt. Återkommer med det när jag har mer fakta :). Men hoppas på något bra för i så fall uppfylls ett till av mina "livsmål". Så i morgon blir en sån där lång dag igen. Det börjar med träning 07.00, sen kontaktmannaskap innan det blir kvällsjobb. Men det gör mig inget alls. Trivs med det, bara jag hinner träna för att fylla på med energi så orkar man det mesta :) Det är vid såna här dagar / tillfällen man ser det positiva med att vara singel så man gör lite som man vill.

Ha det gott alla fina människor!

Inga kommentarer: