onsdag 30 maj 2012

Smartare val.

I bland så blir man sugen på onyttigheter, speciellt i början när man lägger om sin kost tycker jag. I början hade jag alltid en påse med nöd proviant i väskan. När suget blev för stort så plockade jag upp påsen, i vilket det låg nötter och minst 70% choklad. I början åkte den fram oftare, speciellt till kaffet när alla andra satt och mumsade på godsaker. I början skämdes man lite för att tacka nej till sånt också. Jag tänkte att alla runt omkring mig tänkte att "nu gör hon ett försök IGEN och som alla andra gånger kommer hon att misslyckas". Men efter några veckor kom jag över det och var istället stolt över att jag inte tog den där bullen eller vad det nu bjöds på. Började istället få uppmuntrande ord om att man "var duktig som orkade stå emot", "jag borde också ta tag i min vikt" osv osv. Dessa ord gav mig bara sporren att fortsätta. Och nu har jag inte längre någon "nödproviant påse", den är borta för längesedan. Och har inga problem alls att tacka nej till fika bröd, jag tycker snarare det är motbjudande. Så det gäller att hela tiden göra smarta val. Ibland när jag blir riktigt sugen på något lite extra så käkar jag ostkaka. Relativt hög andel protein och lågt kolhydratinnehåll. Det gäller hela tiden att göra smarta val för att nå till sitt mål, var sig det är viktnedgång, muskelbyggnad, bättre kondis, självkänsla osv.  Ha hela tiden ditt mål i fokus, och nästa gång du tänker att du ska "unna" dig något. Tänk då efter! Vad gör den här bullen med dig? Unnar du dig att bli lite lätt illamående och få ånger för att du åt den, eller unnar du din kropp och själ att må bra? Kroppsligt för du slapp massa onödiga tomma kacl och nöjd i själen att du kunde säga nej. Ta då hellre en frukt, som ger dig energi, näring och antioxidanter. Gör smarta val och unna din kropp välmående!



Ostkaka: relativt bra val. Relativt högt protein innehåll och lågt kolhydrat innehåll.

Inga kommentarer: