söndag 23 september 2012

När suget sätter in

När suget sätter in är det inte helt fel att unna sig något. Men om man ska "unna" sig något varje gång så blir det inte bra, inte bra alls! Och speciellt som en annan som är en riktig socker råtta, och är sugen varje dag!! Även om jag efteråt inte alls mår bra så kan jag ibland inte låta bli och vissa dag är det inga problem. Men om man ska unna sig något så tycker jag att man kan unna sig något av kvalite.  Så som nötter! Fast det kan vara av vikt att tänka på vilka nötter man väljer.

Mina favoriter är: Valnötter, Paranötter, Macadaminanötter och pistagenötter.




Nedan är en del av näringsinnehållet per 100 g. Kanske inte så mycket att hänga upp sig på men om man äter ofta så kan valet göra sitt. Sen får man ju tänka på att även om det är ett "nyttigare" alternativ så är det ändock en hel del kacl i nötter, ät med måtta. Var Jätte sugen förut på något så köpte lite nötter men har änu inte käkat. Suget blev lite dämpat i och med vetskapen att jag har i väskan om det krisar sig.

Valnötter:
Fett: 62 g
Protein: 14
Kolhydrater: 13 g
Fibrer: 14 g

Macadaminanötter
Protein 8,3 g 
Kolhydrat 12,0 g 
Fett 74,2 g
Fibrer 4,3 g 

Paranötter:
Protein: 15g
Kolhydratyer 6 g
Fett: 66,5 g

Cashewnötter
Protein 15.3 g
Kolhydrater 25.9 g

Fett 46.5 g












Inga kommentarer: