onsdag 5 september 2012

Recept och viktkurva

Godmorgon, sovmorgon och uppe tidigare än vanligt, så är det i bland när man har barn, men bara man vaknar till liv så känns det bättre. I dag testade jag något nytt med Kesoplättarna. Eller det var igår jag lagade dom, men käkade i dag. Lagade massa mat igår då all mat som var i Teds frys skulle till min och då vi typ hade fulla frysar båda två så blev det mer än fullt vilket resulterade i att inte all mat fick plats vilket i sin tur lede till att jag fick laga massa matlådor i går. Ja ja åter till plättarna, det som inte fick plats var tex broccoli så jag testade att ha det i plättarna. Och så hade jag inte krossade physalisfrön hemma så fick ta hela physalisfrön och det funkade det med. Plättarna blev riktigt goda och mättande då jag hade i extra proteinpulver. Har nämligen naturellt proteinpulver hemma som jag brukar ha i maten ibland. Receptet på dagens (gårdagens) plättar kommer längst ner.

 

I går var det dax för Mejas dansträning igen. Något hon hade sett fram emot hela veckan, och att hon skulle få ha på sig och visa sin fina nya klänning. De tränade på den dansen som de ska ha på uppvisningen, i år blir det spökdansen, vilket resulterade i att jag i dag blev väckt nedan skådad uppsyn.


Det går segt med vikten nu, har 0,8 hg kvar för att nå vikten jag hade innan vi åkte till Turkiet. Har dock gått ner 1,7 kg sen jag började jobba igen. Gick ju inte upp "så mycket" (1,4kg) under de två veckorna i Turkiet men gick upp ytterligare lite efter jag kom hem. Var svårt att hitta tillbaka till bättre kosthållning igen. vilket resulterade i 2,4 kg upp! Är verkligen som en svamp! Men när man väl skärper sig går det ju neråt. Så bara att fortsätta nu.


Recept:
  • Två stora kesoburkar (1000 g)
  • 8 ägg
  • Rökt skinka
  • en påse fryst broccoli 
  • 4 msk physalisfrö
  • 1,½ dl proteinpulver 
  • champinjoner
  • Kryddor
Blanda allt och låt stå en stund, häll i en långpanna. 225 grader ca 15-20 min, den ska ha fått färg och keson smällt.

Blev mycket mättar på denna variant. Brukar annars ta fyra bitar och massa kvarg, men i dag tog jag tre bitar och orkade inte äta upp ändå. 

Inga kommentarer: