onsdag 15 januari 2014

en dag i mitt liv

Många har frågat kring hur vad och när jag äter och jag delar mer än gärna med mig. Som jag tidigare har skrivit så kör jag periodisk fasta, PF. Detta innebär att man fastar i perioder, precis som namnet säger. Den kända 5:2 dieten är en form av PF då man äter "normalt" under fem dagar och fastar under två dygn. Sen finns det metoder där man fastar varannan dag äter varannan. Jag kör en variant som kallas 16:8 (alla dessa typer har en många olika och finare namn, men jag väljer att kalla den 16:8) Det innebär att jag fastar 16 av dygnets timmar och äter 8 timmar. Sen finns det en ännu mer "hardcore" som 20:4, vilket i sin tur innebär att man fastar 20 timmar och äter under fyra timmar.

Men åter till 16:8. Jag har mitt ätarfönster från kl 12.00-20.00 och fastar således 20.00-12.00. Detta innebär att jag har flest fastetimmar då jag ändå sover. Man kan förlägga dessa timmar när man vill under dygnet men fastetimmarna måste vara under en sammanhängande period.


Nedan följer exempel på hur min dag kan se ut (kostmässigt).

07,00-10,00. Startar alltid min dag men en (flera) koppar kaffe. Under fastefönstret är det ok att dricka kaffe, te, colla zero och vatten, alltså dryck utan kacl. Och glöm för all del inte vattnet, det behöver fyllas på under hela dygnet. Under ätarfönstret dricker jag kaffet med mjölk, det smakar som godast då :)


Till ett stort glas vatten fyller jag på med omega 3, vitaminer och mineraler. 

9,00-10,00 Om Jag tränar på förmiddagen dricker jag aminosyror, BCAA innan träningen för att bryta ner så lite muskler som möjligt. Det är fettvävnad jag vill förlora och inte muskelmassa. 


12.00 Om träningspasset är klart runt 12.00 så tar jag mig en proteindrink, för att optimera muskelåterhämtningen. 


12.00-13.00. Till lunch blir det nästan alltid en omelett. Basen är alltid på 1 dl äggvita ett ägg (varför jag kör på äggvita är bara för att det helt enkelt är godare och att det blir billigare). Sen är variationerna många. Dels kan man krydda hur man vill, och tillsätta massa godsaker som här på bilden: ost, kalkon, sockerärtor. Sen kan man köra med räkor, köttfärs, chamoinjoner, tomat, lök mm mm. Bara fantasin sätter stopp. 


14,00-15,00. Brukar bli ett litet mellis i form av en burk kvarg. Jag har alltid funlight jordgubb i. Sen kan man kan man variera hur man vill frukt och frön. Det jag brukar variera mig på är enligt bilden: Enbär, gojjibär, russin, solrosfrön, pummpakärnor och linfrön. 

17.00-20.00 Middagen brukar bli det familjen äter men lite modifierat. Väljer gärna bort allt för onyttiga kolhydrater. Men exempel på middag kan vara grytor med rotfrukter, fullkornstortilla med massa sallad, färsbiffar i alla dess slag och kryddningar, älskar chili och vitlök. 

Som mellan snacks om det blir för illa eller till kaffet kan det hända att jag tar mig en liten protein bar eller protein boll (hemmagjorda).

Sömnen är också viktig för hälsan/viktnedgång/ muskeltillväxt osv. Men som småbarns förälder är det svårt att få den optimala sömnen. Brukar somna mellan 00-01. Och kliva upp allt i från 0630-8.00. Och det vore ju lyxigt om det vore obruten sömn. Men brukar vara vaken mellan 2-3 ggr till typ 8-10 ggr per natt, för matning, blöjbyte, leta tutte osv. Men tiden kommer när man får sovasina timmar i en följd:) 

Hoppas ni fick lite mer insikt, tips och idéer. Lycka till! :)

Inga kommentarer: