lördag 11 januari 2014

Vart kommer köttet ifrån?

I dag fick vi ett rådjur på 15,7kg. Ingen av oss här hemma hade någonsin styckat ett djur. Man är ju van att köpa kött i en liten vakumförpackning på Ica butiken lixom.... Meja tyckte först att det såg lite läskigt ut. Följt av frågor vad köttet kommer ifrån, varför äter man djur osv. Fick svara så gott det gick. Men tror det kan vara nyttigt för de små att veta vart kött kommer ifrån och hur kretsloppet funkar osv, får själv damma av sina kunskaper.... Vem äter vem/vad osv :).
Vi tig djuret och åkte ut till min mormor som har styckat många djur i sina dagar. Så med hjälp av mormors hjälp fick jag/vi ner djuret i mindre bitar. Allt ifrån sadel, låt, grytbitat, färs osv. Det var tom riktigt kul att stycka.



I dag har även en hållpunkt i Sagas utveckling knackat på dörren. Hon vände sig från rygg till mage två gånger. Har även smakat på lite banan. Tiden går fort med de små...... 


Dag 10 med PF och vågen visade i dag -4kg. Supernöjd. Riktigt kul. I dag känns det som om jag har fuskat hela dagen. Men när jag tänker efter så är det inte så mycket fusk. Vi lyxade till det och tog fredagslunchen ute. Testade mastmagasinet och jag var riktigt nöjd. Där tog jag lite råstekt potatis och hembakat bröd. Och på kvällen ett par rutor 70% choklad. Så helt ok ändå. Fastetiderna är ändå hållna och får väl räkna denna dagen som en liten "refil" dag. Har ju inte ätit allt för dåliga kolhydrater. 

Testade PWO innan morgonens träning i dag. Men jag vet inte om jag gillade den...... Kände av stickningar i händerna och pannan men inte så mycket mer. Jag åt en PWO innan jag blev gravid som jag gillade. Ska kolla in priset på den så kanske det blir att införskaffa något framöver. 



Inga kommentarer: