söndag 19 januari 2014

Kettlebell

Häromdagen visade grannen mig några kettlebellövningar, och jag gillade det skarpt. Testade på lite på gymmet och kände att denna typ av träning ska jag nog lägga in i mitt "schema". Kollade upp på nätet för olika övningar och tekniker och skapade mig sen fyra olika tabata. Alltså 8x4 övningar, 32 olika övningar. Man kör aktivt en övning i 20 sek, vilar 10 sek. Man gör 8 st övningar i en följd (20-10) och du har gjort en tabata! Det går går relativt fort att köra igenom kroppen, du får upp puls och känner mjölksyran i musklerna! Toppen att köra speciellt när du har ont om tid eller har barn med sig som när som helst kan tycka det är färdigtränat. En tabata tar 4 min, och man har alltså kommit igenom 4 st tabata på 16 min (Aktiv tid, man har en lite längre vila mellan varje tabata). Helt ok om man har lite ont om tid. I dag blev det 10 st tabata. Kändes riktigt skönt i kroppen. Tänkte man skulle köpa sig en kettlebell för att ha hemma. Men det är svårt att klara sig på bara en vikt tycker jag. I swing, marklyft, sidoböjning mm körde jag nu med 24 kg. De flesta övningarna på 12 kg och "windmill" på 8 kg då jag tappade stabiliteten i bålen om jag körde på tyngre. Skulle vilja testa en på 14kg men hittade ingen på gymmet. Tror jag skulle klara mig rätt så bra med en 14 kg hemma.

Då jag denna vecka har kört många pass så har min egen träning fått ståt åt sidan. Jag gillar ju att dela upp kroppen och köra någon muskelgrupp i taget och på fyra pass har jag kört alla muskelgrupper. Har inte hunnit med det denna vecka och tyckte därför att kettlebellen var perfekt för då tränar man verkligen hela kroppen. Vi får se hur den känns i morgon :)





Trotts att man inte tycker att saker och ting går fort nog så tror jag att bara man är ihärdig och håller dig till "programmet" så kommer resultaten med det. Vissa veckor är bättre än andra. Men i slutänden når man sina mål bara man hänger i. Mina två första veckor var toppen, men denna vecka tror jag att det har bromsats upp en annin. Det återstår och se på onsdag, spännande. Men jag håller konsekvent på min PF och har inte fuskat med tiderna det minsta. Dock har jag någon gång ätit något jag inte borde, typ en halv pizza och i går slank en biskvi ner. Älskar biskvier (ja allt sött om man ska vara ärlig, men just biskvier är så himla gott) Så i går när jag var på dop tog jag en till kaffet. Och jisses vad gott :).


Inga kommentarer: