söndag 26 januari 2014

Fördelarna med HIIT

1997 publicerades en studie som påvisade att 4 min högintensiv träning kan ge bättre effekter på det aneroba  och aeroba energisystemet än en hel timmes lågintensiv träning. Denna studie genomfördes på det japanska speedskatningslanslaget där en grupp fick cykla en timme medans den andra gruppen jobbade med maxintervaller i 4 min, och redan efter 6 veckor såg man positiva resultat på "Tabata" gruppen.

Tabata är alltså en form av högintensiv intervallträning, HIIT. Man jobbar med högintensiva övningar i 20 sek x 8 ggr och mellan varje set har man en kort vila på 10 sek. En Tabata tar med andra ord 4 min. Och man har med studier påvisat att 4 min HIIT 4 ggr i veckan kan ge märkbara resultat. Man hävdar att en runda på 4 min kan räcka, men kombinerar du flera muskelgrupper kan du träna flera rundor under samma träningspass. Du kan också kombinera Tabata med andra träningsformer, exempelvis intensivanpassad core träning, konditions träning och styrketräning. 


Man har sett att regelbunden Tabata träning har följande fördelar:
  • Ökar konditionen
  • Ökar muskelstyrkan
  • Alla muskelfibrer används vid träningen
  • Bra för hjärta och lungor
  • Ökar ämnesomsättningen (metabolismen)
  • Ökar fettförbränningen
  • Du behåller musklerna samtidigt som du förbränner fett
  • Bra mot övervikt
  • Motverkar det metabola syndromet och diabetes typ 2 (insulinkänsligheten ökar)
  • Tidsintensivt
Andra exempel på HIIT träning är cirkelträning, militärträning och crosfitt. 

Så i dag så kände jag inte för att dra ner med båda barnen till gymmet även i fall Meja mer än gärna hade velat iväg. Känner även av en diffus smärta i höger skuldra, så vila från styrkeövningar där den involverades var i åtanken, ja då återstod typ ben.... Så jag körde några tabata intervaller på träningcykeln här hemma. Och redan mot slutet av första intervallen kände jag mig både svett och flåsig. Men jag hände i och gjorde några tabata intervaller till. 

Inga kommentarer: