torsdag 16 januari 2014

Hembakat.

I går testade jag ett nytt brödrecept jag fick av en vän. Det var lättlagat och riktigt gott. Dock 

äter jag ju inte bröd till vardags med kan ju vara bra att ha något gott och nyttigt att lyxa till det

med ibland :)


Ingredienser: 2 dl havregryn 5 dl dinkelmjöl 1dl linfrön 1 dl sesamfrön 2 tsk bikarbonat en nypa salt 3 msk honung 1 rivet äpple 4 dl yoghurt Sätt ugnen på 200 grader. Rör ihop alla torra ingridienser. Riv ner äpplet och tillsätt honung och

yoghurt. Klä en brödform med bakplåtspapper och häll i smeten. In i ugnen 45-60min.


Som oftast så modifierar jag recepten lite. Mestadels för att jag kanske inte har alla råvaror 

hemma. Så i detta recept bytte jag ut yoghurten med kvarg och dinkelmjölet mot 3 dl rågmjöl

och 2 dl kruskakli.





Inga kommentarer: